25 FEBRUARI T/M 16 SEPTEMBER 2018
Over de kunst van voedsel
Zonder voedsel kan niemand leven. Maar hoe vaak staan we nou eigenlijk stil bij wat we elke dag weer eten? Met de tentoonstelling We Are Food wil Museum Jan Cunen zijn bezoekers op een nieuwe en ongewone manier naar voedsel laten kijken. Een ruime selectie kunstwerken, van schilderijen, foto’s en beelden tot installaties, videokunst en design, maken de kijker op originele wijze bewust van onze weliswaar dagelijkse maar desondanks gecompliceerde omgang met voedsel. De tentoonstelling met werk van voornamelijk Nederlandse en ook enkele buitenlandse kunstenaars is verrassend, ontregelend en prikkelend, soms bloedserieus, dan weer humoristisch of relativerend. Er wordt niet geoordeeld en ook geen loftrompet gestoken. Wel worden er vragen opgeroepen. Wat zegt ons voedsel over onszelf? Bewustwording, daar gaat het om in We Are Food.
(Hinke Posthuma, Varken, olie op paneel)
Het varken
De tentoonstelling is opgebouwd als een tweeluik. Het eerste deel, op de bel-etage van de museumvilla, staat in het teken van het varken, hét symbool van de vleesindustrie in NoordBrabant. Het varken wordt vanuit verschillende standpunten belicht, als dier met een grote aaibaarheidsfactor maar tegelijkertijd als een rijke bron van voedsel en daarmee ook een manier om geld te verdienen. Het bekende bronzen spaarvarkentje in het centrum van Oss, een geschenk van het bankwezen, spreekt wat dat betreft boekdelen en speelt een bijzondere rol in de tentoonstelling: elke Ossenaar die ooit zittend op het varkentje is gefotografeerd, kan zijn of haar foto insturen voor het Geheugen Lokaal van het museum. Verder zijn er een meer dan levensgroot gouden varken en een kathedraal van ham en spek te zien. Ook de visie van het varken op de mens wordt verbeeld. En wat te denken van een filosofie voor de zwijnen, die ingaat op de hamvraag des levens?
De kunst van voedsel
Op de eerste verdieping is het completerende deel van het tweeluik te zien en draait het onder meer om de vele verschijningsvormen van voedsel, die het onderwerp zijn van geschilderde en gefotografeerde stillevens. Afbeeldingen van voedsel gaan terug tot de oorsprong van de kunstgeschiedenis en kende in Nederland een hoogtepunt in de 17de eeuw. Anno nu maakt het voedselstilleven een revival mee, een teken wellicht van een groeiend bewustzijn van het belang van goed en verantwoord voedsel. Hedendaagse schilders en fotografen laten in dit deel van de tentoonstelling zien hoe mooi, spannend of zelfs opwindend ons voedsel kan zijn, waarbij zij soms bewust teruggrijpen op 17de-eeuwse voorbeelden. Ook in de popart, die de werkelijkheid van alledag tot onderwerp heeft, vaak weergegeven in een hyperrealistische stijl, wordt ons voedsel tot kunst verheven.

(Tjalf Sparnaay, Foodscape, 2014, olieverf op doek)
Eten als expressie
Voedsel is niet alleen om naar te kijken, het moet natuurlijk wel gegeten worden. Eten en eetcultuur maken daarom ook deel uit van de tentoonstelling in Museum Jan Cunen. De afgelopen decennia heeft de eetcultuur in Nederland, net als in veel andere landen, een hoge vlucht genomen. Het bereiden en consumeren van voedsel is een sociaal ritueel, met eigen regels en gebruiken, maar ook met bijzondere vormgeving. Kookgerei, serviesgoed, bestek en niet te vergeten het voedsel zelf zijn tegenwoordig steeds vaker heuse kunstwerken. Eten is een manier geworden om je uit te drukken, een puur persoonlijk expressiemiddel. Voedsel zegt iets over je smaak, letterlijk en figuurlijk, maar ook over je leefstijl. Is die luxe of juist sober? Excentriek of sjiek? Gezond of iets minder gezond? En hoeveel rekening houd je met dieren en het milieu.
(Klaus Pichler, Kip, 2011)
Europese Regio van de Gastronomie
De tentoonstelling WeAreFood maakt deel uit van de gelijknamige campagne, waarmee Brabantse ondernemers en instellingen komend jaar aandacht vragen voor de benoeming van Noord-Brabant tot Europese Regio van de Gastronomie 2018. Genieten van voedsel kunnen we allemaal wel, maar voedsel produceren en bereiden is iets waar de provincie Noord-Brabant in uitblinkt. Om die leidende positie te behouden en te versterken, is voortdurende innovatie noodzakelijk. Duurzaamheid en respect voor mens en dier zijn daarbij de uitgangspunten. Aan de realisatie van een toekomstbestendige voedselsector kan de kunst een waardevolle bijdrage leveren. Want alleen de kunst leert je op een ongewone manier kijken naar gewone dingen. Kunst maakt gewone dingen bijzonder, ook ons voedsel.
Deelnemende kunstenaars
Daan de Boer
Klaas Werumeus Buning
René Daniёls
Esther Derkx
Bethany de Forest
Guido Geelen
Itamar Gilboa
Kenne Grégoire
Hiwe Groenewolt
Han van Hagen
Hans Hovy
Catinka Kersten
Lorena Kloosterboer
Kees de Kort
Inez van Lamsweerde
Trudi van Loon
Dinanda Luttikhedde
Marc Mulders |
Jet Nijkamp
Jorine Oosterhoff
Ineke Otte
Klaus Pichler
Louise te Poele
Hinke Posthuma
Suzanne Reitsma
Maria Roosen
Nina Sajet
Stephanie Sarley
Diana Scherer
Meike van Schijndel
Tjalf Sparnaay
Marie Cécile Thijs
Cornelie Tollens
Marije Vogelzang
Wijnand Warendorf
Marc Weeghmans |